Kaikille se ei sovi, mutta minulle kyllä. Etätyö nimittäin. Sen olen huomannut tässä parin viikon aikana, kun olen päässyt etätyöskentelyä maistamaan.

Joitain saattaisi alkaa ahdistaa olla koko ajan kotona - he ehkä kaipaavat erillistä paikkaa, jonne töitä mennään tekemään. He kenties haluavat erottaa työn ja vapaa-ajan selkeästi toisistaan. Se on tietysti ihan ymmärrettävää, sillä kotona ollessa saattaa tulla kiusaus tehdä jotakin muuta kuin töitä. Toiset taas saattavat kaivata työkavereita ympärilleen pysyäkseen vireessä eikä yksin työskentely siitä syystä onnistu.

Itse olen kokenut etätyön kuitenkin ainoastaan positiivisena ja nimenomaan minulle sopivana. Tässä muutamia syitä, joiden vuoksi tästä järjestelystä pidän:

1. Joustavat työajat. Siis mikäli niitä haluaa hyödyntää. Periaatteessa voisin tehdä töitä mihin aikaan päivästä tahansa, mutta mielelläni teen ne päivän ensimmäisinä tunteina. 

2. Oma rauha. Rakastan työskennellä itsekseni, ja olen siihen viimeisten opiskeluvuosien ja itsenäisten kurssien myötä tottunutkin. Tämä on ehdoton plussa varsinkin kääntämistyössä, jossa joudun miettimään erilaisia vaihtoehtoja ilmaista jokin asia. Kiireinen ja meluisa toimistoilmapiiri saattaisi häiritä keskittymistä. Mikäli tarvitsen konsultaatiota, on esimieheni tavoitettavissa Skypessä - näin ollen en siis täysin yksin ole, jos jotain yllättävää ongelmaa ilmenee.

3. Työmatkoihin ei kulu turhaa aikaa. Avaan vain koneeni ja kas, voin aloittaa työt. 

4. Tunnollisen luonteeni vuoksi minulle ei tuota minkäänlaisia ongelmia tehdä töitä kotona. Minulla on päivässäni työaika ja vapaa-aika samalla tavalla kuin silloinkin, jos käyn töissä kodin ulkopuolella. Olen helpottunut, kun saan itse suunnitella omat aikatauluni! Toisaalta ei työni oikeastaan edes tunnu työltä, sillä pidän siitä niin paljon. Voisi jopa sanoa, että työaika on parasta aikaa päivässäni ;)

Tietysti myös kodin ulkopuolella tapahtuvassa työskentelyssä on omat hyvät puolensa. Luultavasti joudun tulevaisuudessa sovittamaan yhteen nämä molemmat.. Nimim. Tänään taas yhden työhakemuksen lähettänyt.